De eerste indruk.

25 november 2014 - Si Racha, Thailand

Ik zal jullie vertellen over de wonderlijke plek waar ik ben beland. Thailand, helemaal aan de ander kant van de wereld. Nu ik twee weken op deze plek heb vertoeft kan ik met overtuiging zeggen dat ik tevreden ben met de keuze die ik heb gemaakt. Ik voel me bevoorrecht om hier te mogen zijn en hier volgt waarom:

Tot nu toe is alles meegevallen, ik heb geen jetlag gehad en geen cultuurshock ervaren. Wat wel even wennen was is de voertaal, Engels, in veel verschillende accenten. Desondanks voelt het nu nog een beetje alsof ik op vakantie ben. Ook al zijn de dagen lang en vol met activiteiten maar dat was ik thuis al gewent. Waar ik wel erg aan moet wennen is de structuur. Om 6 uur 's ochtends sta ik al naast mijn bed om te gaan sporten en rond 9 uur 's avonds ga ik richting mijn kamer.

Er zijn verschillende activiteiten en ik mag overal aan meedoen. Tai Chi, (powerflow) yoga, body combat, Pilates, mindfullness en meditatie. In de ochtend komt de groep twee keer een uur lang bij elkaar, voor de groepssessies en in de middag zijn er één op één gesprekken en massages. Ook is er drie keer per week een AA(Alcoholics Anonymous) of NA(Narcotics Anonymous) meeting. "Hi, ik ben Jantje en ik ben verslaafd." Het blijft absoluut hilarisch, helaas kan ik niet hardop lachen om dit fenomeen. Zelf zit ik ook in die kring en stel ik me zo voor minus het 'verslaafd gedeelte'. Maar ik zie nu ook in hoe bijzonder en essentieel deze meetings zijn voor de mensen die hier de kracht uit halen om clean te blijven.

Je mag jezelf gelukkig prijzen als je nergens verslaafd aan bent. Ik weet nu dat niet alle mensen die heel veel drinken of gebruiken verslaafd zijn. Je bent pas echt verslaafd wanneer niks belangrijker voor je is dan de drank of drugs van jou voorkeur. Het is veilig om te zeggen dat je als verslaafde behoorlijk de pineut en dat is erg zwak uitgedrukt. Laatst zei iemand het volgende: "Ik verkoos de drugs boven mijn eigen kinderen. Keer op keer." Ik krijg hier zonder twijfel de duisterste kanten van drugs en alcohol te zien. Er wordt gelogen en bedrogen. Niet zelden hebben ze gestolen, gemanipuleerd en/of mishandeld en dan zijn naaste geliefden vervolgens de dupe. Helaas is de realiteit dat niet iedereen lukt om zijn verslaving te overwinnen. Dan 'wint' de verslaving, met de dood als gevolg.

Verslaving is een ingewikkeld maar interessant ziektebeeld. Vergelijkbaar met een hele grote puzzel bestaande uit hele kleine stukjes waarvan een groot aantal stukjes nog zoek is. Het kost veel tijd om alle stukjes te vinden en op de goede plek te krijgen. Stukje voor stukje leer ik elke dag wat en daar ben ik dankbaar voor.

1. Iris:
    28 november 2014
    Hartstikke leuk voor de achterblijvers dat zij je avonturen kunnen volgen. Ik denk ook nog steeds dat je gewoon op vakantie bent. Maar als ik je verhaal lees dan besef ik dat je eigenlijk gewoon aan het werk bent en dat het nog wel even duurt voordat je stage is voltooid. Ik ben hartstikke blij dat je het zo goed naar je zin hebt. Geniet van alle ervaringen en hou ons op de hoogte. Liefs, mama xxxxxx
  2. Dominique:
    Moppiee,

Ahh leuk om je verhaal te lezen!! Ik beloof ze allemaal trouw te gaan lezen. Je bent zo ver weg de andere kant van de wereld, maar gelukkig spreken we je nog elke dag een paar keer. Natuurlijk missen we je wel hoor!❤️ vooral in het weekend ofcourse. Dat je nog maar veel leuke en leerzame dingen mag doen en dat je op 22 april weer veilig bij ons terug bent. Ik kijk er naar uit. I love you vriendinxxx
  3. Ashley:
    loveyou
  4. Chanel:
    Hai lieffie,
    Wat fijn om een reisverslag te kunnen lezen van je! Ik ben super trots op je dat je dit toch even doet. Je gaat hier zo rijk uit komen qua kennis en ervaring! Zo'n rehab center heeft wel een zonnetje nodig in huis en dat ben jij! Vooral de activiteiten die aangeboden worden vind ik al helemaal iets voor jou! Schatje ik wens je nog heel veel plezier en geluk en ik spreek je sowieso op de app! Ik mis je dory ! Love xxxx
  5. Wim van Heel:
    10 december 2014
    Dag Nerissa,

Via dit medium wil ik, ook namens Bets, jou fijne feestdagen toewensen en een gelukkig nieuwjaar. Gelukkig heb je het goed naar je zin daar. De feestdagen zullen wel bizar zijn met die hoge temperaturen, dat heb ik zelf ook meegemaakt toen ik vroeger als dienstplichtig militair een jaar lang in de tropen zat. Bets en ik volgen je avonturen met belangstelling. Hou je taai en leer en geniet maar zoveel mogelijk.

Groetjes......Wim en Bets