Eind goed, al goed.

30 april 2015 - Zwanenburg, Nederland

‘Ik heb het koud’. Deze zin heb ik mijzelf nog nooit zo vaak horen zeggen. Sinds ik terug ben heb ik het voornamelijk koud. Iedereen loopt in shirtjes en zomerjassen terwijl ik mijn winterjas nog maar uit de kast heb getrokken. In huis zetten mensen de ramen en deuren open en dan doe ik ze maar weer lekker dicht. Gisteravond heb ik nog maar even de openhaard aangezet. Want… ‘Ik heb het koud’.

Maar ik mag niet klagen, ook al heb ik dat natuurlijk net wel gedaan maar hé daar ben je toch ook een echte Hollander voor, lekker zeiken over het weer. Maar het is ook gewoon een feit dat de temperatuur hier een stuk lager ligt. Ik vertrok met 41 graden en ik kwam met 11 graden hier aan. Ook al voelde ik daar niets van door het warme welkom wat ik van mijn vriendinnen heb gehad. Met een spandoek stonden ze me op Schiphol op te wachten. Ik schrok me kapot want ik had het helemaal niet verwacht maar wat ben ik ze dankbaar.

Op dit moment zit ik op een stoel aan de eettafel in de woonkamer. Op deze zelfde stoel zat ik toen ik mijn vliegticket bestelde en besloot dat ik voor Koningsdag wilde terug komen. Wat een goede beslissing is dat gebleken! De weersvoorspellingen waren in eerste instantie wel wat grimmig maar uiteindelijk is het toch een mooie zonnige dag geworden en we hebben samen een geweldige tijd gehad.

Als ik terug denk aan mijn avontuur lijkt het wel onwerkelijk, bijna alsof het een droom had kunnen zijn. Ik kan me nog zo scherp herinneren dat ik mijn vliegticket boekte en nu ben ik weer terug van weggeweest, rijk aan ervaringen en prachtige herinneringen. Het geeft me een warm gevoel als ik bedenk dat mijn collega’s me helemaal niet wilde laten gaan, ik ben heel dankbaar voor het feit dat ik een baan aangeboden heb gekregen en ik voel me geliefd als ik een berichtje lees waar in staat dat ik word gemist. Dat er altijd een baan voor me in Thailand is geeft me een stukje zekerheid wat niemand meer van me af kan pakken. Als ik heel eerlijk ben, ben ik trots. Er waren heel veel redenen om niet te gaan maar ik heb de keuze gemaakt om me niet meer te laten tegenhouden door mijn angsten. Ik heb er in vertrouwd dat het goed zou komen en achteraf bleek het het allemaal waard te zijn. Het was een grote stap maar ik heb het gedaan!

Ik kan oprecht zeggen dat ik niks te klagen heb. De mensen waren aardig, het eten was goed en ik heb ontzettend veel geleerd. Ik heb geen moment spijt gehad en ik zou iedereen aanraden om ook op het vliegtuig te stappen. Laat je niet leiden door je angsten maar door je nieuwsgierigheid.

Het is jammer dat het avontuur nu voorbij is maar ik ben niet verdrietig. Ik ben blij. Blij met alle mensen die ik heb ontmoet en blij met alle mensen die ik hier heb. Hartverwarmend ook al is het buiten koud.

I love you dearly.

1. Iris:
    2 mei 2015
    Lieve dochter, deze geweldige ervaring kan niemand je meer afnemen. Ik ben ontzettend blij dat je het zo naar je zin gehad hebt. Dat je nu weer thuis bent is ook weer heel fijn. Samen koffie drinken, winkelen en gezellig kletsen dat heb ik wel gemist. Gelukkig komt de zomer er snel aan en kunnen we lekker in de tuin zitten en naar Zandvoort gaan. Ik ben heel erg trots op je xxxxxxxxxx